Metodiskie norādījumi enciklopēdijas izmantošanai vēstures stundās

 

Enciklopēdija skolā – pašreizējā Latvijas vēstures apguves kontekstā

Jaunais Vidējās izglītības standarts vēsturē nosaka, ka priekšmeta apguvē Latvijas vēstures tematikai jāvelta ne mazāk kā 1/3 no kopējā kursa stundu skaita. Balstoties uz pašreizējo Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāto stundu paraugplānu, Latvijas vēsturei vidusskolās paredzētas vismaz 70 mācībstundu. Tildes izstrādātā datorenciklopēdija Latvijas vēsture (TDE) ir izmantojama šīs tematikas apguvei kā mācību palīglīdzeklis; ar to var strādāt gan skolēni, gan skolotāji, kuriem ir iespēja izmantot datorus ar CD ROM lasītāju. Mācību procesā TDE lietošana veicinās jaunu prasmju apguvi, strādājot ar Latvijā netradicionālu mācību palīglīdzekli. Enciklopēdija sniedz nedaudz citādāku un nepierastāku skatu uz Latvijas vēsturi, tādējādi, iespējams, palīdzot skolēnam apgūt vēsturi, nostiprinot jau zināmo, atgādinot piemirsto un ieinteresējot par vēl neapgūto.

 

Enciklopēdija kā informācijas avots

TDE galvenokārt ir informācijas avots. TDE ir tradicionāla tajā nozīmē, ka viss teksts ir sadalīts atsevišķos rakstos – šķirkļos, kas aptver Latvijas vēsturi no aizvēstures līdz mūsdienām. Tā ir viena no enciklopēdijas priekšrocībām – vienā izdevumā iespējams atrast pamatinformāciju par visiem Latvijas vēstures posmiem. Skolotāji, gatavojoties stundām, no šiem šķirkļiem var iegūt nepieciešamo informāciju, izdrukāt stundas tēmām atbilstošus attēlus. Līdzīgā veidā to var izmantot arī skolēni, piemēram, gatavojot referātus par TDE tematikai atbilstošiem jautājumiem, sagatavojot citus uzdevumus, kam nepieciešama konkrētas vēsturiskas informācijas ieguve vai atlase. Kā to izdarīt tehniski, aprakstīts sadaļā Padomi praktiskai lietošanai.

 

Citas enciklopēdijas izmantojuma iespējas mācību procesā – esejas un diskusijas

Vēstures zināšanu un prasmju pārbaudes un vērtēšanas sistēmas principu reformā pēdējā laikā arvien svarīgāku lomu iegūst esejas vai pārsprieduma rakstīšana. Arī jaunajā centralizētajā vidusskolas izlaiduma eksāmenā vēsturē būs iekļauta eseja. TDE attēlu galerijas, Atmodas hronika un Laika karte ir izmantojamas kā vizuālie informācijas avoti, mācoties rakstīt esejas. Piemēram, skolotājs var izraudzīties esejas tēmu "Kopīgais un atšķirīgais Latvijas sabiedrībā 80. – 90.gadu mijā un šodien", kurai kā vizuālais avots lieliski noder attēlu galerija Atmoda un Atmodas hronika, vai arī, piemēram, galeriju Latvija gadsimtu mijā var izmantot esejas "Latvijas kultūrvēsturiskā ainava 19.gs. beigās" rakstīšanai. TDE ievietotos attēlus var izmanot kā vizuālo pamatu ļoti plašai eseju tematikai, kuru izvēlas un nosaka vēstures skolotājs. Tāpat skolotājs var izvēlēties un atlasīt šķirkļus pēc kādas tematiskās kategorijas, noteikta laika posma vai abiem kopā, kā esejas tēmu izvēloties, piemēram, "Iedzīvotāju sociālie slāņi Livonijas laikā" vai "Kari un nemieri Latvijas teritorijā 17.gadsimtā". Tā kā TVE piedāvā šīs dažādās šķirkļu atlases un grupēšanas iespējas, tad, iespējams, skolēns pats var izvēlēties sev tuvāku esejas tematu.

Gadījumā, ja ir iespēja vēstures stundas noturēt datorklasē, iespējamas visdažādākās diskusijas un uzdevumi, kas atbilstoši enciklopēdijas tematikai. Tad skolotājs un skolēni vienlaicīgi strādā ar TVE, pētot kādu noteiktu, skolotāja uzdotu tematu. Tāpat iespējams noorganizēt klasē vēstures viktorīnas - sadalīt skolēnus grupās; un vēstures skolotājs vai skolēnu grupas savstarpēji uzdod jau iepriekš patstāvīgā darbā vai turpat klasē sagatavotus jautājumus par Latvijas vēsturi, kuru atbildes ir iegūstamas, izmantojot datorenciklopēdiju.

 

Vēstures un informātikas sintēze

Zinot, ka vidusskolēni apgūst arī informātiku, kurā tiek mācīta programmēšana un testu programmu veidošana, vēstures skolotājam, sadarbojoties ar informātikas skolotāju, iespējams uzdot skolēniem izveidot TVDE saturam atbilstošu testu programmu vai spēli, kas balstīta uz zināšanu pārbaudi, tā stimulējot gan informātikas, gan vēstures mācību satura apguvi, apvienojot prasmi strādāt ar datoru un vēsturiskās informācijas avotiem.