Tēma „Cilvēks, kas spēlējas”

Skolotāja materiāls par tēmu „Cilvēks, kas spēlējas”

 

Mērķi, uzdevumi:

Noskaidrot, kas ir spēle un kāda ir tās loma cilvēka dzīvē.

Formulēt spēles kritērijus, ievērojot, ka spēle ir radoša, brīva, izglītojoša un audzinoša darbība.

Pētīt, kas kopīgs un atšķirīgs spēlei un citām cilvēka darbībām.

 

Skolēna darba lapas izmantošana

Psihomotorā un afektīvā joma

Lai ierosinātu bērnu interesi par tēmu „Cilvēks, kas spēlējas”, pirmo nodarbību ieteicams sākt ar spēli „Dzīvā sistēma”, kura veicina pozitīvu emocionālo vidi, aicina sadarboties un saprast otru bez vārdiem. Pēc spēles nepieciešams pārrunāt, kā skolēni jutušies, kādas emocijas sniedz spēle un vai ir kādas emocijas, sajūtas, kuras ir pretrunā ar spēles dabu.

Spēle "Dzīvā sistēma"

Spēli spēlē grupās pa 6 -10. Grupas uzdevums - izveidot vienu kopīgu „dzīvu” sistēmu par noteiktu tēmu (piem. „jūra” „mežs”, „šujmašīna”), kuru uzzina tieši pirms uzdevuma izpildes sākšanas (to dod skolotājs vai izlozē). „Dzīvās” sistēmas veidošanu uzsāk viens skolēns, pārējie pēc kārtas pievienojas, atrodot sev piemērotu vietu un darbošanos (kustību, pozu, skaņu). Spēles laikā nedrīkst sarunāties. Tā beidzas, kad beidzamais skolēns pievienojies un sistēma „strādājusi ” apm. 30 sek.

Pēc spēles kopīgi pārrunā, kā katrs jutās; kas bija viegli, kas- grūti izdarāms; kas izdevās/neizdevās, kādēļ? Ko spēle prasa no tās dalībniekiem?

Grupām, kuras vēro spēli, jāuzmin, kāda ir parādītās sistēmas tēma.

Kognitīvā joma

Zināšanas. Tiek izmantots pirmais vingrinājums un otrā vingrinājuma pirmā daļa. Skolēni aktualizē esošās zināšanas par to, kas ir spēle. (Otrajā vingrinājumā cilvēka darbības pamatklase, pie kuras pieder spēle, ir radoša darbība, arī tādas atbildes kā “interesanta, aizraujoša, neparedzama u.c. darbība ir patiesas)

Izpratne. Tiek izmantotas otrā vingrinājuma otrā un trešā daļa. Skolotājs uz tāfeles pieraksta visas esošās spēles definīcijas un sadala klasi grupās, kuru uzdevums ir informācijas sakārtošana, salīdzināšana, interpretēšana un vienošanās par vienu definīciju jēdzienam „spēle”.

Pēc grupu prezentācijas ar visu klasi tiek noskaidroti spēles kritēriji un ja iespējams, notiek vienošanās par kopēju definīciju.

Izmantošana. Trešais vingrinājums, kuru no sākuma izpilda individuāli, bet tad visas atbildes tiek izdiskutētas kopīgi. Vingrinājumā jāizmanto iepriekš noskaidrotie spēles kritēriji, lai pierādītu savu viedokli.

Analīze. Ceturtais vingrinājums, kura laikā tiek analizēti un salīdzināti spēles un mācīšanās elementi. Pastiprināta uzmanība jāpievērš tiem elementiem, par kuriem ir atšķirīgi viedokļi.

Sintēze. Piektais vingrinājums - visas klases vai grupu diskusija, kura palīdzēs esošo zināšanu apkopošanai, interpretēšanai, patstāvīga viedokļa izstrādāšanai.

Novērtēšana. Sestais vingrinājums. Piecrindes rakstīšanas shēma

5. rindiņa - tēma š. g. SPĒLE

6. rindiņa - 2 īpašības v., kas apraksta tēmu

7. rindiņa - 3 darbības v., vai vārdi, kas apraksta darbību tēmas ietvaros

8. rindiņa - frāze, kas izsaka, domas, sajūtas par šo tēmu

9. rindiņa - 1 vārds, sinonīms, kas vislabāk raksturo tēmas būtību.

Izvērtē jaunās zināšanas, summē tās ar jaunajām, mācās konspektīvi un kodolīgi pateikt savu viedokli par doto tēmu.

 

 

Skolēna darba lapa

                                                                                                  

  Vārds, uzvārds:

 

Cilvēks, kas spēlējas

 

1. Vingrinājums Ko tu spēlē?

Lūdzu aizpildi tabulu!

Trīs spēles, ko tu spēlē visbiežāk.

Kāpēc tu tās spēlē ?

Kādas spējas, prasmes, īpašības šī spēle tevī attīsta?

1.

   

2.

   

3.

   

 

2. Vingrinājums Kas ir spēle?

Kopīgais ar citām darbībām                            Specifiskais spēlei

spele.bmp (505398 bytes)

Mana spēles definīcija_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________

Kopējā spēles definīcija_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________

___________________________________________________

3. Vingrinājums Vai tā ir spēle?

Izlasi piemērus!

Kā tu domā, vai tā ir spēle?

 

Kaut kas cits

1. Teātris

2. Pieklājīga uzvešanās

3. Koķetēšana

4. Tradīciju ievērošana

5. Karnevāls

6. Valoda

7. Nežēlīga izturēšanās

8. Šahs

9. Lēkšana pār peļķēm

10. Sacensības

11. Attiecības starp cilvēkiem

12. Dzīve

     

Kopīgi pārrunājiet savas atbildes!

 

4. Vingrinājums Spēlēšanās un mācīšanās

1. Uzmanīgi izlasi dotās īpašības, spējas, prasmes! Kuras no tām ir nepieciešamas spēlējoties, kuras - mācoties? Ieraksti tās attiecīgajā ailītē. Ja tu šaubies par kādas novietojumu, pasvītro to!

Iztēle, godīgums, atbildības sajūta, melīgums, centība, attapība, prasme ātri skriet, spēja koncentrēties, zinātkāre, atbrīvotība, čaklums, drosme, cilvēcība, prasme sadarboties, laba atmiņa, viltība, dzīvesprieks, nopietnība, mērķtiecība, domāšana, mēra sajūta, godkārība, izturība.

 

Spēlēšanās

Kopīgais

Mācīšanās

 

 

 

 

 

 

   

 

5. Vingrinājums Spēle un spēlēšanās

Pārrunā ar klasesbiedriem!

1. Kāpēc cilvēki spēlējas?

2. Kad cilvēki spēlējas?

3. Vai visi cilvēki spēlējas?

4. Vai var būt cilvēks, kas nemāk spēlēties?

5. Kas ir nepieciešams, lai spēlētos?

6. Kas traucē spēlei?

7. Vai spēle ir kaut kas nenopietns?

8. Vai ir situācijas, kad spēlēšanās ir jāpārtrauc?

6. vingrinājums Piecrinde „Spēle” Uzraksti piecrindi „Spēle”!